تصویر

دفاتر ازدواج و طلاق اصفهان را به راحتی پیدا کنید

همه ما می دانیم که تمامی ازدواج ها و طلاق ها باید ثبت رسمی شوند و دفاتر ازدواج و طلاق این کار را انجام می دهند. برای ما بسیار باعث خوشحالی است که به نیت ازدواج خود با فرد دیگر وارد این دفاتر بشویم. این دفاتر جزو نهادهای تخصصی مدنی هستند و بخشی از وظایف اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را انجام می دهند.

دفاتر ازدواج و طلاق از نظر مالی مستقل هستند و به صورت خصوصی اداره می شوند، اما سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مدیران یا همان سر دفتران را گزینش می کند، قوانین این دفاتر را تنظیم و ابلاغ می کند و البته در کنار تمامی این موارد بر کار آن ها نیز نظارت دارد. اگر شما هم تمایل دارید که دفاتر ازدواج و طلاق اصفهان را بشناسید و با برنامه ای که ما به شما پیشنهاد می دهیم، به مقصد برسید، پس این مقاله را دنبال کنید.

در مورد کار دفاتر ازدواج و طلاق اصفهان بیشتر بدانید

این دفاتر در سراسر ایران عزیز برای انجام کارهای شما وجود دارند، اما شما می توانید برای پیدا کردن نزدیک ترین دفتر ازدواج و طلاق از برنامه مسیریاب سخنگوی WAY استفاده کنید که به راحتی به مقصد برسید.

همانگونه که گفته شد، این دفاتر زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت دارند و با توجه به اعلام نیاز واحدهای ثبتی در سراسر کشور با استفاده از روش آزمون کتبی و اختبار (آزمون وکالت) سر دفتر ازدواج جذب نیرو می کنند و فرد مورد نظر را برای سر دفتری بر می گزینند.

بازرسی از این دفاتر نیز بر عهده مدیران هر حوزه ثبتی است که وظیفه دارند دفاتر ازدواج و طلاق مقر اداره خود را حداقل یک بار در ماه و دفاتر خارج از مقر اداره را حداقل یک بار در شش ماه بازرسی کنند.

یه هر حال بسیار حائز اهمیت است که تشریفات ثبت وقایع و اطلاعات ازدواج و طلاق به صورت کامل ثبت شوند و از تکالیف انتظامی سر دفتران ازدواج و طلاق است که عدم رعایت آن ها را با پیگیری و تعقیب انتظامی گزارش دهند.

در دستور کار جدید نسخه قدیمی این قوانین که پراکنده بودند، قانون جدیدی ثبت شده است که در ماده 56 حمایت از خانواده وجود دارد و مجازات واحدی را برای متخلفان در نظر گرفته است. این قانون محرومیت از اشتغال به سر دفتری است. بهتر است برای آشنایی بیشتر با دفاتر ازدواج و طلاق اصفهان با وظایف آن ها بیشتر آشنا شوید.

وظایف دفاتر ازدواج و طلاق

در ادامه به وظایفی که دفاتر ازدواج و طلاق بر عهده دارند، به طور کلی اشاره خواهیم کرد.

  • مطالبه و گرفتن گواهی نامه معتبر پزشکی مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و ابتلا به بیماری های مسری مانند سیفلیس، تالاسمی و غیره. همچنین دریافت گواهی واکسیناسیون زوجه قبل از ثبت ازدواج. لیست بیماری های مد نظر سازمان وزارت بهداشت به دفاتر ابلاغ شده است.

همچنین قانون قبلی مبنی بر تزریق واکسن کزاز برای بانوان نیز فسخ شده است و آیین نامه جدید نکات مبهم را روشن می کند. تبصره جدیدی نیز در آیین نامه وجود دارد که اگر گواهی وجود بیماری یا اعتیاد را تایید کند، ازدواج می تواند با اطلاع طرفین ثبت شود.

متخلفی که در رعایت موارد بالا کوتاهی کند با جرایمی نظیر حبس، حبس تادیبی، جریمه نقدی و انفصال موقت و نهایتا با در نظر گرفتن شرایط و دفعات ارتکاب تخلف به لغو پروانه سر دفتری محکوم می شود. با توجه به حساسیت شغلی این عزیزان و موقعیت اجتماعی آن ها دقت بیشتری را می طلبد.

  • طبق قانون 1060 ماده معدنی دفاتر ازدواج و طلاق اصفهان و دیگر شهرها موظف هستند که برای ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی اجازه نامه مخصوص دولت (وزارت کشور) را اخذ کنند.
  • با توجه به استمرار و وجود ماده 16 قانون حمایت از خانواده که در سال 1353 تصویب شد، دفاتر ازدواج و طلاق موظف هستند که در خصوص ازدواج مجدد، همانند گذشته قبل از ثبت ازدواج مجدد مردان متاهل، حکم صادر شده از دادگاه مبنی بر تجویز ازدواج مجدد را مطالبه کنند. همچنین در قانون گذشته برای سر دفتری که بدون کسب اجازه از دادگاه این کار را می کرد، مجازات حبس تا یکسال و تعقیب کیفری وی حتی در صورت گذشت همسر اول وجود دارد.

تکالیف سر دفتران طلاق

اگر شما هم نیازمند مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق اطراف من هستید، تنها کافی است که از برنامه مسیریاب WAY استفاده کنید تا نزدیک ترین محل را برای شما نمایش دهد. همانطور که گفته شد، دفترداری ازدواج و طلاق شغل پر تنشی است و نیازمند دقت فراوان در کار و پای بندی به اصول قانونی خواهد بود.

  • سر دفتران موظف هستند که برای ثبت طلاق گواهی عدم امکان سازش که مخصوص طلاق توافقی یا طلاق به تقاضای مرد است و در صورت لزوم حکم دادگاه در شرایطی که طلاق به تقاضای زن است را مطالبه کنند. در قوانین نیز مجازات صلب صلاحیت برای سر دفتر در صورت عدم مطالبه گواهی عدم امکان سازش وجود دارد.
  • ارائه گواهی پزشکی معتبر مبنی بر بارداری یا عدم بارداری زن باید برای ثبت طلاق ارائه شود. طبق قانون جدید اگر زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند، نیازی به ارائه گواهی نیست، اما اگر نظرشان بر نبود جنین یا اختلاف نظر باشد، باید گواهی معتبر پزشکی ارائه شود.

از وظایف دیگر دفاتر ازدواج و طلاق اصفهان این است که باید برای ثبت طلاق های مستند به آراء و احکام صادره در خارج کشور، تنفیذ احکام مزبور را از محاکم ذی صلاح داخل کشور دریافت کنند تا ثبت واقعه شوند.

اینک چند آدرس از دفاتر ازدواج و طلاق در اصفهان را در اختیار شما قرار می دهیم:

  • دفتر ازدواج شماره 1 اصفهان: چهار راه وفائی، نبش خیابان آیت اله کاشانی شمالی و صمدیه، طبقه فوقانی شیلات، 03133368403
  • دفتر ازدواج شماره 2 اصفهان: خیابان عسگریه، خیابان دشتستان شمالی، کوچه شهید حاجی شفیعی، پلاک 18، شماره تماس 03135677204
  • دفتر ازدواج و طلاق 4 اصفهان: توحید میانی، کوچه شهیدان کاظمی، شماره 25 بن بست لاله، پلاک 135، شماره تماس 03136248175
  • دفتر ازدواج شماره 5 اصفهان: میدان احمد آباد، خیابان ولی عصر، ابتدای خیابان صغیر، سمت راست نبش کوچه 3، شماره تماس 03132294500

کلام آخر

دفاتر ازدواج و طلاق همانند دفاتر اسناد رسمی با موج زیادی از بخش نامه و قوانین در ایجاد تکالیف متعدد حاکمیتی رو به رو هستند که این به خودی خود به حساسیت این شغل در ایجاد نظم اجتماعی می انجامد. شما می توانید برای یافتن دفاتر ازدواج و طلاق اصفهان از برنامه مسیریاب وی استفاده کنید تا به راحتی این دفاتر را بیابید. برنامه مسیریاب WAY یک پلتفرم جامع مکان یابی در کشور است که خیال ما را آسوده تر می کند.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.