تصویر

دفاتر اسناد رسمی تهران را چگونه پیدا کنیم؟

حتما به هنگام گذر از خیابان های شهر دفاتر اسناد رسمی را دیده اید. این دفاتر به صورت پراکنده در تمامی نقاط شهر پراکنده هستند که به این دفاتر اسناد، محضر یا دفتر خانه نیز گفته می شود. این دفاتر زیر نظر قوه قضاییه وظیفه ثبت اسناد را بر عهده دارند.

در این مقاله سعی داریم به صورت خاص به دفاتر اسناد رسمی تهران بپردازیم که بتوانید برای ثبت اسناد خود و با استفاده از برنامه مسیریاب WAY به راحتی کار خود را انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

دفاتر اسناد رسمی تهران چه کارهایی انجام می دهند؟

دفاتر اسناد رسمی یا محضر جزو نهادهای مدنی به حساب می آیند که برای تنظیم حرفه ای عقود، قراردادها، تنظیم و ثبت سند رسمی آماده ارائه خدمت به هم میهنان هستند. هر چند که شغل سر دفتری به ظاهر جزو مشاغل آزاد به حساب می آید، اما قوانین، سر دفتر را مکلف به تنظیم و ثبت سند تمامی مراجعه کنندگان می کند. در کشور عزیزمان شخصیت حقوقی دفتر خانه شخصیت مستقلی نیست و از استقلال حقوقی برخوردار نیستند.

این نهاد زیرنظر قوه قضاییه اداره می شود، اما وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی ندارد. دفاتر اسناد رسمی در هر جای کشور عزیزمان حتی دفاتر اسناد رسمی جنوب تهران رابط بین حاکمیت و شهروندان هستند. یکی از کار های مهمی که این نهاد انجام می دهد، تامین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه است.

این نهاد به صورت مستقل از دولت و قوای حاکم عمل می کند و در نظر دارد با اجرای دقیق احکام و قوانین در ثبت اسناد از نزاع ها و کشمکش های بی مورد افراد جلوگیری کند و در نتیجه مراجعات آن ها به محاکم دادگستری کمتر خواهد شد.

دفاتر اسناد رسمی تهران ضمن عرضه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد، آماده ارائه مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی به هموطنان هستند. این امر که بخشی از امور حاکمیتی شامل ثبت اسناد و نقل و انتقال و تعهدات توسط قوه قضاییه به بخش خصوصی متخصص واگذار شود، با وجود اینکه دقت را در تنظیم اسناد بالا می برد، اما شکایت علیه حکومت یا کارگزاران حکومتی را در صورت بروز اشتباه در ثبت سند به سمت گروهی از خود مردم یعنی همان دفترداران می کشاند و این به خودی خود می تواند نگران کننده باشد و جای تامل دارد.

مسئولیت های دفاتر اسناد رسمی تهران چیست؟

حال که تا حدودی با دفاتر اسناد رسمی آشنا شدید، بهتر است از مسئولیت های دفتر خانه نیز اطلاع پیدا کنید. تمامی قوانین برای دفاتر اسناد، از دفاتر اسناد رسمی شمال تهران گرفته تا جنوب تهران باید تمامی قوانین و مقررات را رعایت کنند.

طبق ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی ایران سر دفتر موظف است اسناد تمامی مراجعه کنندگان را تنظیم کند و البته باید اسنادی را تنظیم کند که قدرت دفاع و استدلال برای آن را پیش از آن که سند تنظیم شود، داشته باشد. برای نمونه در کشور فرانسه نیز دفاتر اسناد رسمی وظایف خود را با استقلال و در محدوده حرفه های آزاد به انجام می رساند.

مسئولیت های دفاتر اسناد رسمی تهران شامل سه نوع مسئولیت است که عبارتند از: مسئولیت انتظامی و اداری، مسئولیت کیفری، مسئولیت مدنی سر دفتر که قصد داریم به اختصار به هر کدام بپردازیم.

در رابطه با مسئولیت های انتظامی و اداری ماده 38 قانون دفاتر اسناد رسمی مجازات های انتظامی برای دفتر داران را برمی شمرد که عبارتند از:

  • توبیخ با درج در پرونده
  • جریمه های نقدی
  • انواع انفصال موقت
  • انفصال دائم

در آیین نامه و مواد قانونی دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتر یاران موارد تخلفات و مجازات آن ها به صورت کامل آمده است.

همانطور که می دانید، سر دفتر موظف به رعایت قوانین عام مندرج در قانون مجازات اسلامی است که علاوه بر آن ها باید قوانین خاصی را نیز رعایت کند. اگر سر دفتر به قصد یکی از قوانین مندرج را رعایت نکند، جاعل در اسناد رسمی شناخته شده و باید به مجازاتی که برای جعل و تزویر اسناد رسمی وجود دارد، محکوم شود و از آنجا که قانون خاص بر قانون عام مقدم است، لازم است که ابتدا قانون خاص اعمال شود.

برای انجام مسئولیت های مدنی سر دفتر باید بدانیم که هر گاه سندی به علت کوتاهی و غفلت مسئول از اعتبار افتاده باشد، مسئول مذکور علاوه بر مجازات باید کلیه خسارات وارده را بپردازد و در برابر افراد ذی نفع و متعاملین مسئول خواهد بود. مسئولیت مدنی نسبت به تمامی ضررهای مادی و معنوی در برابر اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی عمومیت و مشمولیت دارد. بنابراین تمامی دفاتر اسناد حتی دفاتر اسناد رسمی شرق تهران نیز بسیار به این موضوع توجه دارند.

دفاتر اسناد رسمی تهران را بشناسید

حال بهتر است با تعدادی از دفاتر اسناد رسمی جنت آباد بیشتر آشنا شویم:

دفتر خانه 371

ابتدای جنت آباد جنوبی، مقابل میدان تره بار، پلاک 38 طبقه دوم به شماره تماس 02144071535.

دفتر اسناد رسمی 1122 تهران

سازمان برنامه شمالی، خیابان یکم، به شماره تماس 02144163042.

دفتر اسناد رسمی 334 تهران

با مدیریت آقای فلاح، تهران، جنت آباد جنوبی، بزرگراه آیت الله کاشانی، به شماره تماس 02144045405.

همچنین شما به راحتی می توانید با استفاده از برنامه مسیریاب WAY در کمترین زمان نزدیک ترین دفاتر اسناد رسمی تهران به خود را پیدا کنید. همچنین برای راحتی شما به تعدادی از دفاتر اسناد رسمی غرب تهران نیز می پردازیم:

دفتر اسناد رسمی 1095 تهران

محله تیموری، خیابان محمد علی حبیب الله، پلاک 28 یا تهران، خیابان آزادی، خیابان حبیب الله، بالاتر از ثبت احوال غرب پلاک 28 شمارع تماس 02166040830.

دفتر اسناد رسمی 83 تهران

تهران، دریا، خیابان سعادت آباد، شماره تماس 02188684950.

دفتر اسناد رسمی تهران، پونک جنوبی 09122102172

کلام آخر

اگر شما هم به دنبال دفاتر اسناد رسمی تهران برای تنظیم و ثبت اسناد خود هستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که از برنامه مسیریاب وی استفاده کنید. این برنامه پلتفرم جامع مکان یابی در کشور بوده و قادر است که نزدیک ترین مسیر برای مقصد دلخواه شما را نشان دهد که با خیالی راحت به مقصد برسید.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.