تصویر

مفهوم صرافی و انواع آن

صرافی چیست ؟

صرافی در لغت به معنای داد و ستد انواع نختلفی از دول ها طلا و سکه هاست .پیدایش و تاریخ این حرفه به زمان های قدیم برمیگردد که ناشی از نیاز مردم در تعیین و صحت و جابجایی پول های آنها با پول ها و سکه ها در مناطق مختلف دنیا در قرون پیشین بوده است  که اگر این جابجایی و تبدیلات پولی بدون آگاهی از ارزش و عیار پول ها انجام میگرفت میتوانست بسیار زیان بار باشد .

تاریخچه صرافی در ایران :

در ابتدا در زمان معبد دوم  اورشلیم ، در حیاط معبد رومی ها و یونانیانی که میخواستند وارد معبد شوند بایستی پول خود را تبدیل به پول یهودی میکردن به همین دلیل در حیاط معبد افرادی بودند  که این تبدیلات را انجام داده چرا که تنها پول قابل استفاده در این معبد پول یهودی بود .

به دلیل اینکه در دین مبین اسلام سود گرفتن بر روی پول هنگام تبدیلات پولی ممنوع است ، این تجارت در شیراز به صورت کامل در اختیار یهودیان بوده و از شغل های یهودیان در ایران به شمار می آمده .

در مجموع صرافی ، به نوعی از شرکت های تضمی و سماهی خاص زیر نظر بانک مرکزی گفته میشود که فعالیت عمده ایشان از جمله خرید و فروش ارز و سکه طلا و ارز های دیجیتالی و .. است . نحوه ی فعالیت آنها به صورت واسطه گری در میان انجان معادلات ، تبدیلات و جابجایی های ارزی و پولی  و گرفتن سودی از مابه تفاوت این خرید و فروش ها .

انواع صرافی :

  • در گذشته پیش از تصویب شدن دستور العمل هایی شامل تاسیس، و نظارت و فعالیت صرافی ها ، آنها به دو گروه تقسیم بندی ممی شدند .یکی از آنها به اینگونه فعالیت می کرد که صرفا حق خرید و فروش نقدی لرز ها و  سکه های طلا داشتند و گروهی دیگر که از صرافی های بانک  ها وو موسسات اعتباری به شمار می رفتند علاوه بر فعالیتی همچون گروه اول می توانستند حواله های ارزی را نیز انجام دهند ؛ اما پس از تصویب دستورالعملل فوق الذکر ، فعالیت همه ی صرافی ها به یک صورت شد و هر دو گروه حق انجام تمامی فعالیت های مربوط به صرافی را دارند .
  • از انواع دیگر صرافی ها می توان به صرافی های ایجاد شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد که این نوع صافی با ثبت در سامانه جامع ثبت شرکت ها ،تاسیس می شود .صرافی های تاسیس شده (حقیقی) ، بایستی در قالب شرکت های تضامنی تاسیس و صرافی های ( حقوقی) کهه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری  هستند  صرفا در قالب شرکت های سهامی خاص حق تاسیس دارند .
  • انواع دیگر صرافی ها می توان به تقسیم بندی صرافی های فیزیکی و صرافی های دیجیتال اشاره کرد . صرافی های فیزیکی که نحوه ی فعالیت آنها صرفا خرید و فرش ارز ها و سکه های طلا به صورت حضورری و نقدی می باشد .اما در صرافی های دیجیتال این نحوه ی فعالیت بر میگردد به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم .

انواع صرافی های ارز دیجیتال :

انواع صرافی های ارز دیجیتال  می توان به  صرافی بیترکس ، کوین بیس ، بایننس، بیت فینکس، پولینیکس، بای بیت،  Cex.lo، changeNow، OKEX، KUCOIN و غیره است مه در این مقاله به معرفی برخی از آنها می پردازیم .

  • صرافی کوین بیس : یکی از بزرگترین صرافی های مربوط به ارز دیجیتالی همچون بیت کوین ،مستقر شده در ایالات متحده ی آمریکا است که از طریق آن به راحتی میتوان به خرید و فروش جفت رمز ارز ها پرداخت . این صرافی که از بزرگترین صرافی های ارز های دیجیتال به شمار می آید از ارز های محدود تری پشتیبانی می کند که در قبال  همین محدودیت هاست که از امینت خوبی برخوردار است و همچنین به دلیل اینکه از 4 صرافی ارز دیجیتالی است که مجوز  NY را از Bitlicense  دارد به قوانین بسیار سخت KYC بسیار پایبند است . از دیگر شرایط امنیتی این صرافی این است که تمامی دارایی خود را بیمه کرده تا در صورت هرگونه مشکل بتواند  پاسخگوی مشتریان خود باشد . نکته ای که در ایننجت قابل اشاره است این  است که این صرافی برای کشور هایی که تحریم هستند قابلیت دسترسی ندارد .

 

  • صرافی بیترکس (   Bittrex): از محبوب ترین صرافی برای خرید و فروش های رمز ارز های دیجیتالی می باشد که توسط 4 نفر تاسس و در واشنگتن مستقر می باشد.میتوان گفت این صرافی از تعداد زیادی رمز ارز پشتیبانی می کند. ( در حدود بیش از  1300 در آنجا معامله می شود .) شما برای معامله بایستی ابتدا بیت کوین را خریداری کرده و قبل از شروع ترید آنها را به بیتریکس منتقل کنید چرا که نمی توان مستقیما ارز فیات را در بیتریکس واریز و معامله کرد . این صرافی از امنیت و تجربه کاری بالا ی 50 سال برخوردار است .و برای شرکت هایی همچون آمازون و مایکروسافت و... بوده و تبادلات ارز را برای خرید و فروش این شرکت های  انجام می دهد .

 

  • صرافی بایننس ( Binance) :این صرافی که در مدت زمان ماه پس از تاسیس به بزرگترین صرافی ها در زمینه ی ارز دیجیتال تبدیل شد و مدیر عامل آن به ثروتمند ترین افراد در این حوزه قرار  گرفت ، در سال 2017 در هنگ کنگ تاسیس و مستقر شد .. دلیل بزرگی این صرافی در بین  صرافی های دیگر گسترش پلتفرم های خود در مدت زمان کم با حجم مبادلات بالا می باشد .دلیل توصیه آن : رابط کاربری برتر آ ، هزینه ی کمتر با استفاده از توکن Binance  برای تسهیلات معامله ها و همچنین انتخاب سکه می باشد که از انوع معاملات صورت گرفته در بایننس می توان به OCO  ،Limit، StopLimit، مارکت.

 

  • ما مسیریاب وی را برای شما طراحی کرده ایم که شما بتوانید با استفاده از امکانات آن که شامل نشان دادن مسیر و زمان تقریبی رسیدن به مقصد است، به راحتی از آن استفاده کنید.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.