تصویر

با چند مورد از فرهنگسرای تهران آشنا شوید

موضوع بحث در این مقاله معرفی فرهنگسراهای تهران و نحوه دسترسی به آن ها است. برای بررسی این موضوع در ابتدا لازم است بدانیم که فرهنگسرا چیست؟ چه خدماتی ارائه می دهد؟ فرهنگسرا ساختمانی است که در آن چندین نهاد فرهنگی در حال فعالیت هستند.

فعالیت های هر فرهنگسرا نسبت به دیگر فرهنگسراها ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال خدماتی که در فرهنگسرای چیتگر ارائه می شود، ممکن است در دیگر فرهنگسراها وجود نداشته باشند.

در ایران اکثر فرهنگسراها فقط در تهران و شهرهای دیگری مثل اصفهان برپا شده است. تلاش مناطق شهرداری تهران این بوده که در هر منطقه شهرداری فرهنگسرایی برای ارائه فعالیت های فرهنگی و آموزش ساخته شود. بعضی از این مناطق علاوه بر پوشش منطقه خود به فعالیت های فرا منطقه ای نیز مشغول هستند.

برای بازدید فرهنگسرای تهران و پیدا کردن یکی از نزدیک ترین فرهنگسراها به محل سکونت خود لازم است از  برنامه مسیریابی مناسبی استفاده کنید که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

معرفی برخی از فرهنگسراهای تهران

در ادامه برخی از فرهنگسرای واقع در تهران را که بهتر است بشناسید، برای شما معرفی خواهیم کرد.

فرهنگسرای نیاوران

این فرهنگسرا مجموعه فرهنگی هنری در تهران است که ساخت آن در سال 1355 آغاز شد و در سال 1356 پایان یافت.

در این مجموعه در مورد رویدادهای هنری، گالری ها و کارگاه های هنری، نمایش، کنسرت، بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری و همچنین نشست هایی در جهت نقد و بررسی آنها انجام می گیرد. نشست های رسانه ای افرادی که اهل فرهنگ و هنر هستند نیز در این مجموعه انجام می شود.

فعال بودن سایت و ارائه برنامه هفتگی یکی از موارد متمایزکننده این فرهنگسرای تهران در بین فرهنگسراهای دیگر است.

یکی از موارد تحسین برانگیز فرهنگسرای نیاوران، فعال بودن سایت آن و ارائه برنامه هفتگی دقیق در این سایت است که متاسفانه در سایر مراکز فرهنگی و هنری و تاریخی و به طور کلی گردشگری کشورمان این کار بسیار کم صورت پذیرفته است.

این فرهنگسرای تهران به دلیل معماری عالی و فعالیت هایی که در آن نیز صورت می گیرد، دارای اهمیت بالایی است.

فرهنگسرای نیاوران در خیابان شهید باهنر (نیاوران) روبروی پارك نیاوران قرار دارد. برای دسترسی راحت به این فرهنگسرا می توانید از خط یک مترو تهران استفاده کنید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. مسیرهای دسترسی زیادی برای رسیدن به این فرهنگسرا وجود دارد که با استفاده از مسیریاب وی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، می توان به راحتی به آن دسترسی داشت.

فرهنگسرای اندیشه

اگر می خواهید اتفاقات جذابی را تجربه کنید، کافی است به فرهنگسرای اندیشه تهران بروید. این مجموعه در سال 1372 افتتاح شده است که بالای سه هزار متر مربع مساحت دارد. زیر بنای این فرهنگسرا نیز بالای هشت هزار متر مربع است. در سال 1380 نام این فرهنگسرا به مدرسه تغییر یافت. این تغییر به خاطر هویت بخشی به فرهنگسراها بوده است.

این فرهنگسرای تهران در دل بوستان اندیشه قرار دارد. این مجموعه به صورت روزانه بازدیدکنندگانی دارد که بخاطر علاقه خود از نمایشگاه ها، گالری، کتابخانه و سایر امکانات آن استفاده می کنند. سایر امکانات این مرکز شامل سالن سینما و آمفی تئاتر با بیش از 400 نفر ظرفیت، دارالقرآن و رستوران است. هدف ساخت و فعالیت این مجموعه گسترش معارف، ترویج هنر و فرهنگ ایرانی و همچنین فرهنگ اسلامی بوده است.

این فرهنگسرا در محله نیلوفر، شهید قندی تهران، خیابان شریعتی، بین قندی و توپچی واقع شده است. در این محله چهار فرهنگسرا وجود دارد که فرهنگسرای اندیشه یکی از آن ها محسوب می شود. از نظر جغرافیایی در مجاورت مراکز مهمی مثل موزه رضا عباسی، مرکز خرید اندیشه، بوستان اندیشه، مسجد حجه ابن الحسن (عج)، فست فود شیلا و  همچنین آبمیوه فروشی پالیزی قرار دارد.

فرهنگسرای ارسباران

این فرهنگسرا مرکزی فرهنگی، هنری و آموزشی محسوب می شود که به شهرداری تهران وابسته است. این مجموعه پاتوق بسیار مناسبی برای هنرمندان و هنردوستان است که جزو بهترین فرهنگسراهای تهران به شمار می آید.

این مجموعه در سال 1374 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون مشغول به کارهای فرهنگی، هنری و آموزشی است.

به دلیل وسعت فعالیت های فرهنگی این فرهنگسرای تهران می توان آن را در رده فعال ترین بخش های فرهنگی تهران گنجاند. ظرفیت فرهنگسرای ارسباران تهران حدود 297 نفر است.

این فرهنگسرا در محله سید خندان تهران، خیابان دانش واقع شده است. در این محله پنج فرهنگسرا وجود دارد که فرهنگسرای ارسباران نیز یکی از آن ها محسوب می شود. از نظر جغرافیایی در همسایگی مراکز مهمی مثل موزه رضا عباسی، مرکز خرید سید خندان، بیمارستان دامپزشکی اکسیژن، فروشگاه تعطیلات، ژو کافه و اینفینیتی اسکیپ روم و همچنین نمایشگاه دائمی کویر موتور قرار گرفته است.

فرهنگسرای ملل

فرهنگسرای قیطریه تهران که اکنون از آن به عنوان فرهنگسرای ملل یاد می‌شود، در زمان قاجار توسط میرزا علی اصغر اتابک ساخته شد.

این عمارت توسط شهرداری تهران در سال 1372 خریداری و بازسازی شد و نام آن به فرهنگسرای ملل تغییر یافت. همچنین فعالیت های فرهنگی، هنری و فعالیت های آموزشی را نیز به آن اضافه کرد.

این مرکز دارای امکاناتی مثل کتابخانه، نگارخانه، سالن همایش و کلاس های آموزشی مختلف است.

این فرهنگسرای تهران در محله قیطریه تهران، خیابان پورحیدری، روشنگر واقع شده است. این مرکز یکی از دو مرکز فرهنگی موجود در محله قیطریه تهران محسوب می شود که از نظر موقعیت جغرافیایی در مجاورت مرکز خرید روبان نور، پایگاه فرهنگسرای ملل بوستان قیطریه، کافی شاپ پارک قیطریه، رستوران ایتالیایی دلچه ویتا، کتابخانه امیرکبیر و همچنین بوستان قیطریه قرار گرفته است.

کلام آخر

فرهنگسراها بر پایه نوع فعالیت خود، به یکی از محورهای سه گانه شخصیت، محتوا و نهاد می پردازند.

در این مقاله به معرفی برخی فرهنگسراهای تهران پرداختیم، اما برای یافتن نزدیک ترین فرهنگسرای تهران به محل زندگی خود لازم است مسیریابی مطمئن داشته باشید. مسیریاب وی نوعی پلتفرم جامع برای مکان یابی محسوب می شود که به صورت آنلاین است و کار با آن بسیار راحت خواهد بود.  

برای داشتن دسترسی راحت به مقصد مورد نظر خود لازم است فقط از مسیریاب way استفاده کنید. مسیریاب وی می تواند نزدیک ترین فرهنگسراها را به شما نشان دهد. مثلا اگر در غرب تهران باشید، می توانید یکی از نزدیکترین فرهنگسراهای موجود در غرب تهران را برای شما مسیریابی کند.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.