تصویر

نزدیک ترین فرهنگسرا در مشهد را چگونه پیدا کنیم؟

امروزه توسعه فضاهای فرهنگی بیشتر از قبل مورد توجه شهرداری های هر شهر و منطقه قرار گرفته است. برای نمونه فرهنگسراها نقش بسزایی در شناساندن فرهنگ و آداب یک شهر به مردم و گردشگران دارند و باعث می شود که با پیشینه و فرهنگ تاریخی و حوادث آن بیشتر آشنا شویم.

در این مقاله قصد داریم به وجود فرهنگسرا در مشهد بپردازیم که با رشد فرهنگسراها ما نیز شاهد رشد رفتارهای اجتماعی مطلوب هستیم. پس ناگفته نماند که فرهنگسراها نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه داشته اند. شاید برای شما هم جالب باشد که با تعدادی از فرهنگسراهای مشهد بیشتر آشنا شوید، پس در ادامه همراه ما باشید.

فرهنگسرای بهشت مشهد

یکی از مهم ترین کارهایی که فرهنگسراها انجام می دهند، تقویت هویت شهری است. فرهنگسرای بهشت مشهد نیز جزو جاهای دیدنی مشهد قرار دارد و با بازدید از این فرهنگسرا افراد با هویت فرهنگی مشهد بیشتر آشنا می شوند. قدمت این بنای تاریخی به دوره پهلوی اول مربوط می شود و هم اکنون جزو جاذبه های فرهنگی معروف مشهد مقدس به حساب می آید و برای کسانی که اهل فرهنگ گردی هستند، بسیار دلنشین و لذت بخش است.

فرهنگسرای بهشت جزو مکان های دیدنی مشهد است و در لیست موزه های مشهد مورد بررسی قرار می گیرد. این مکان توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می کند و در محدوده پر تردد بافت شهری قرار دارد. قدمت این فرهنگسرا در مشهد به 80 سال می رسد و همچنان پا برجاست. با اقدامات موثر شهرداری این فرهنگسرا به یک جاذبه فرهنگی تبدیل شده است و بازگو کننده فرهنگ و هویت بومی مردم مشهد است.

تاریخ ساخت این بنای تاریخی به سال 1310 مربوط است و حدود 90 سال سن دارد. این بنا متعلق به دوره پهلوی اول است که در ابتدا به عنوان مدرسه دبیرستان مستوفی مورد استفاده قرار می گرفت و بعد از تبدیل شدن به تالار عروسی بلا استفاده ماند. سپس شهرداری مشهد با انجام کاری پسندیده و فرهنگی اقدام به حفظ و مرمت این بنا آن را به فرهنگسرای بهشت تبدیل کرد.

این ساختمان در سال 1384 به عنوان یک اثر تاریخی جزو آثار تاریخی با شماره 12070 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و جزو چندین ساختمان قدیمی موجود در محله سراب مشهد است که نام آن از نام سراب قناد قریه سناباد گرفته شده است و بعد از نوغان جزو قدیمی ترین محله های مشهد به شمار می رود.

یکی از اقدامات جالب این مرکز راه اندازی کانون مشهدشناسی است که از این طریق، افراد و گردشگران با هویت و فرهنگ مردمان مشهد بیشتر آشنا می شوند. از مهم ترین اهداف این مجموعه فرهنگی معرفی شخصیت ها و مفاخر مشهد مقدس در پارک موضوعی سرای مفاخر در 10 بخش است.

وجود این فرهنگسرا در مشهد سبب شده است که افراد با مفاخر، حوادث تاثیرگذار در مشهد، آداب و رسوم، ویژگی ها و خصوصیات مردم مشهد بیشتر آشنا شوند. این فرهنگسرا از چندین بخش و نمایشگاه تشکیل شده است که به هر کدام خواهیم پرداخت. همچنین می توانید برای یافتن فرهنگسرا نزدیک من از برنامه مسیریاب سخنگوی way استفاده کنید.

نمایشگاه تصویر فرهنگ عامه

این نمایشگاه بخش ابتدایی فرهنگسرا است که در آن 4 تابلو مشاهده می کنید که شامل گویش مردم، ظروف سنگی، نوشیدنی ها، دمنوش ها و سفال ها است. در این تابلوها گویش مردم مشهدی، نحوه ساخت و استفاده از ظروف سنگی و نوشیدنی ها و دمنوش های مورد استفاده مردم مشهد مانند گل گاو زبان، دارچین، بهار نارنج و به لیمو به نمایش در آمده است.

نمایشگاه هفت خوان رستم

این بخش از فرهنگسرا به نمایشگاه هفت خوان رستم تعلق دارد که در آن هشت تابلو وجود دارد و اغلب بازدید کنندگان دوست دارند ساعت ها به تماشا بنشینند. این تابلوها شامل مواردی مانند نحوه تحریر شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و نبرد هفت خوان رستم و داستان او هستند.

نمایشگاه آداب و رسوم

در این بخش تابلوهای سفالینه نیز وجود دارد که به آداب زیارت، عزاداری، چراغ برات، شب چله، آداب پهلوانی و عید نوروز می پردازد. در نمایشگاه مفاخر شما مجسمه های مفاخر مشهور مشهد را می بینید. حتی می توانید با بازدید از نمایشگاه گذری در بهشت، کانون مشهدشناسی، نمایشگاه بازار قدیم و نمایشگاه منظومه عشق در مورد فرهنگ مردم مشهد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر شما هم تمایل دارید که برای آشنایی با فرهنگسرا در مشهد و بازدید از نزدیک ترین فرهنگسرا اقدام کنید، بهتر است از برنامه مسیریاب WAY بهره مند شوید که شما را به فرهنگسرای بهشت به آدرس استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی، خیابان جنت به شماره تلفن 05132239998 برساند.

معرفی چند فرهنگسرای دیگر در مشهد

حال با دیگر فرهنگسراهای مشهد بیشتر آشنا شوید:

مرکز فرهنگی رسالت

خیابان رسالت شمالی، جاده سیمان، خیابان طالقانی، شماره تماس 2422072 با مدیریت آقای رنجبرفر است.

فرهنگسرای غدیر

بلوار 22 بهمن، تقاطع بلوار شهید شیرودی با مدیریت آقای یوسفی 365850004.

فرهنگسرای انتظار

خیابان آبکوه، خیابان مجد، رو به روی مجد 37 با مدیریت آقای رضا زاده به شماره تماس 7290037.

فرهنگسرای حجاب

بلوار هدایت، هدایت غربی، انتهای هدایت 39 با مدیریت باعدی به شماره تماس 7513380.

فرهنگسرای زیارت

بلوار وحدت، داخل بوستان وحدت، پارک موضوعی زیارت با مدیریت آقای وهاب زاده به شماره تماس 3668033.

فرهنگسرای علوم و نجوم

بوستان کوهسنگی، طبقه فوقانی بازار هنر با مدیریت آقای حسینی به شماره تماس 8443424.

فرهنگسرای فناوری و رسانه

بلوار هفت تیر، میدان هشت شهریور، انتهای بوستان لاله، با مدیرست آقای عسگری به شماره تماس 348665830.

مرکز فرهنگی بهرمان

صد متری شهید بابا نظر 54، چهار راه پنجم، رو به روی دبیرستان خیامی با مدیریت خانم محمدی نیک به شماره تماس 2585240441.

فرهنگسرای خانواده قاسم آباد

نبش خیابان استاد یوسفی 13 با مدیریت آقای رزم آرا به شماره تماس 6640880.

کلام آخر

فرهنگسراها نقش مهمی در شناساندن آداب و فرهنگ یک شهر به مردم و گردشگران دارند. ما در این مقاله به صورت خاص به فرهنگسرا در مشهد اشاره کردیم و تعدادی از این فرهنگسراها را همراه با نام و آدرس ذکر کردیم تا بتوانید به راحتی با استفاده از برنامه مسیریاب وی که پلتفرم جامع مکان یابی در کشور است، به راحتی فرهنگسرا های نزدیک خود را بیابید و با خیالی راحت از فرهنگسراها دیدن کنید.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.