تصویر

محوطه سازی فضای ساختمان چگونه است؟

محوطه سازی فضای ساختمان یکی از مهم ترین عناصر برای زیبایی بخشیدن به محیط بیرونی ساختمان محسوب می شود. هر زمانی که پای زیباسازی ساختمان به میان می آید، همه به یاد معماری فضای داخلی ساختمان و نمای بیرونی آن ها می‌ افتند.

بخش دیگری که در ساختمان سازی وجود دارد و در زیباسازی ساختمان نباید نادیده گرفته شود، محوطه سازی اطراف هر ساختمانی است. در این مقاله این مقوله را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد. 

محوطه سازی فضای ساختمان یعنی چه؟

محوطه سازی این فضا در واقع زیرشاخه ای از معماری به شمار می آید و نام دیگر آن معماری منظره است. هدف از محوطه سازی زیباتر کردن محیط زندگی یا کار انسان ها محسوب می شود و علاوه بر این کاربرد چنین فضاسازی هایی باید ارتباط بین انسان و طبیعت را نیز برقرار سازد و آن را تقویت کند.

این کار نیاز به تخصص و آشنایی با اصول این کار دارد. در محوطه سازی می توانید از عناصر متفاوتی استفاده کنید؛ عناصری مانند گل و گیاه و انواع حوض های کوچک در ویلاها. محوطه سازی شامل طراحی محوطه، فضاهای بیرونی و استخرهای شنا و ساخت آبنما می شود.

در این طراحی ها شما باید تزئینات سنگی وGRC ، پیاده روهای چوب طبیعی و مرمر، سنگ و روکش، شبکه های آبیاری هوشمند و نورپردازی محوطه را در نظر داشته باشید. کارهای کوچک تر دیگری که باید روی آن ها در محوطه سازی کار شود، شامل کاشت گیاهان و گل، نخل و چمن طبیعی می شود.

سبک های مختلف محوطه سازی چیست؟

در ساختن محوطه یک ساختمان سبک های متفاوتی وجود دارد که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند. در این قسمت به آن ها اشاره خواهیم کرد.

سبک انگلیسی

در این سبک هارمونی مخصوصی بین معماری خانه و عوامل مورد استفاده در ساختن محوطه برقرار است. یکی از ویژگی های این سبک استفاده از انواع گیاهان در محیط است. اگر قصد دارید این سبک را در ساختن محوطه خود انتخاب کنید، باید بدانید که به خاطر استفاده از حجم زیادی از گل و گیاه آب زیاد برای نگهداری لازم خواهید داشت.

سبک فرانسوی

این سبک از محوطه سازی فضای ساختمان تحت تاثیر باغ هایی ایتالیایی در دوره رنسانس هستند. تقارن و هندسه در این سبک ویژگی اصلی آن به شمار می آید.

سبک رسمی

در این سبک، طراحی با خطوط مستقیم و شکل‌های کامل هندسی انجام می شود. همه چیز در این سبک به شکل متعادل است. از ویژگی های دیگر این سبک قرار گرفتن المان ها در کنار یکدیگر با فاصله بسیار نزدیک است.

سبک غیر رسمی

این سبک در ویلاها بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. این سبک در تضاد با سبک رسمی قرار دارد. یکی از ویژگی های آن استفاده از لبه های منحنی است.

در این سبک لزومی به برقراری تقارن بین اجزا وجود ندارد و گیاهان و گل ها به صورت تصادفی کنار یکدیگر قرار می گیرند. از مزایای سبک غیر رسمی این است که گیاهان و گل ها می توانند فضای کافی برای رشد داشته باشند.

سبک شرقی یا ژاپنی

همانطور که از نامش پیدا است، این سبک تحت تاثیر فرهنگ ژاپنی بوده است. هارمونی و نظم از ویژگی های تعیین کننده این سبک شرقی به شمار می آید. عواملی که در این سبک باید مورد استفاده قرار گیرند، فواره، حوضچه‌ ها، پل، گیاهان (بامبو) و تعدادی مجسمه هستند.

سبک مدرن

از ویژگی های بارز این سبک صیقل خوردگی طراحی های آن است. در این سبک از سطح های سخت استفاده می شود. همینطور المان هایی مانند بتن و چوب به رنگ های تیره در آن مورد استفاده قرار می گیرند.

سبک بیابانی

در سبک بیابانی سنگ‌ها، درختان، بوته ‌ها و گل‌ ها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر در نقش مکمل هم ظاهر می شوند. در این سبک رعایت مقیاس از المان های اصلی به حساب می آید. رنگ هایی که در سبک بیابانی مورد استفاده قرار می گیرند، باید به شکلی انتخاب شوند که القا کننده حال و هوای خشک باشند.

سبک مدیترانه ای

در محوطه سازی فضای ساختمان به این سبک از دیوارهای بلند و در هم آمیخته با درخت ‌های زیتون و سرو استفاده می شود. همینطور در آن از فواره و حوضچه‌ استفاده می شود. از دیگر ویژگی های این سبک گل ها و گیاهان آویزان از دیوار هستند که معمولا به رنگ  سفید، آبی و صورتی مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا محوطه سازی در ساختمان های اداری هم اتفاق می ‌افتد؟

در جواب باید بگوییم بله. محوطه سازی ساختمان اداری یکی از اقداماتی است که صاحبان بعضی مشاغل در دستور کار خود قرار می دهند. این کار هم به زیبایی ساختمان می افزاید و هم در روحیه کارکنان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

استخر و محوطه سازی

استخرها از دیگر مکان هایی هستند که معمولا مالکین آن ها تمایل دارند که اطراف آن ها محوطه سازی انجام شود. تنوع محوطه سازی در این مکان ها بسیار زیاد است و از مواد و متریال های متفاوت و متنوعی در این کار استفاده می شود. با توجه به سلیقه خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

معرفی چند مرکز فروش لوازم محوطه سازی

در این قسمت چند مرکز معروف که در آن ها می توانید لوازم مخصوص برای ساخت یک محوطه را پیدا کنید، به شما معرفی می کنیم.

در تهران عرف ایران شرکت

آدرس: شریعتی- منطقه ۷.

تلفن: ۰۲۱۸۸۴۴۴۲۷۰

در خوزستان کاویان مهر

آدرس: خوزستان – بهبهان – روبروی فرمانداری – جنب بنگاه املاک مردانی.

تلفن: ۰۹۱۹۴۵۶۶۲۳۵ - ۰۹۱۶۳۷۳۲۶۶۸

کلام آخر

یکی از مهم ترین زیرشاخه های رشته معماری، معماری منظره به شمار می آید که به آن محوطه سازی فضای ساختمان نیز گفته می شود.

نه تنها برای ساختمان های مسکونی، بلکه برای انواع ساختمان ها نیز چنین محوطه ای ساخته می شود که نقش بسیار مهمی در زیباسازی ساختمان و بهبود روحیه کسانی دارد که در آن ساختمان ها کار یا زندگی می کنند. مراکز زیادی در سرتاسر کشور هستند که لوازم محوطه سازی را به فروش می رسانند.

برای پیدا کردن یکی از این مراکز لازم نیست تمام شهر را زیر پا بگذارید. با دانلود نرم افزار ما یعنی مسیریاب وی شما می توانید به راحتی این مراکز و همینطور محوطه سازی ارزان قیمت را در نزدیکی محل زندگی خود در هر شهری پیدا کنید.

مکان یاب way که نوعی پلتفرم جامع برای یافتن مکان و آدرس مورد نظر شما است، قابلیت های سخنگویی و نشان دادن ترافیک آنلاین را نیز دارد که در این صورت می توانید در کمترین زمان ممکن به مقصد برسید.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.