تصویر

موزه ملی ایران را بشناسید

معمولا همه از دیدن بناها و آثار تاریخی لذت می برند، حتی اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که در دوران مدرسه از درس تاریخ بدتان می آمد. معمولا با دیدن آثار تاریخی، نوعی حس میهن دوستانه و عرق ملی به افراد دست می دهد. برای اینکه موزه ملی ایران را بشناسید، ما در این مقاله سه تا از مشهورترین موزه های ایران را برای شما نام برده ایم.

این موزه با داشتن انواع آثار تاریخی و ملی، مکانی مناسب برای آشنا شدن با فرهنگ و تاریخ ایران است. در این مقاله قصد داریم سه موزه ارزشمند در تاریخ کشور عزیزمان را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

موزه های تاریخی ایران را بشناسید

موزه های ملی مجموعه ای نسبتا کامل از تاریخ هر کشور را در خود ثبت می کنند و نوعی شناسنامه برای کشور محسوب می شوند؛ بازدید از آن ها می تواند نگاهی کلی از چندین هزار سال تاریخ را در اختیار افراد قرار دهند. در ادامه می خواهیم موزه ملی ایران، موزه جواهرات ملی و موزه بانک ملی را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

موزه ملی ایران

این موزه که به موزه مادر نیز شهرت دارد، یکی از غنی ترین موزه های ایرانی است که آثار تاریخی ایران از زمان پارینه سنگی تا سلسله ساسانیان و پس از آن از ورود اسلام تا دوران معاصر را به نمایش گذاشته است. این موزه از دو بخش باستان و دوران اسلامی تشکیل شده که هر کدام آثار تاریخی مربوط به دوران مشخصی را نمایش می دهند.

در این موزه سمینارهایی نیز برگزار می شود که به افراد در درک بیشتر دوران تاریخی و بالا بردن اطلاعاتشان کمک می کند و شرکت در این سخنرانی ها و سمینارها دید کلی نسبت به هر یک از دوران تاریخی ایران خواهد داد.

ساعت بازدید از موزه موردنظر نیز در نیمه اول سال از 9 صبح تا 7 غروب بوده و در نیمه دوم سال از 9 صبح تا 5 غروب است. همچنین این موزه تنها 6 روز سال تعطیل است که تعطیلی ها شامل تاسوعا و عاشورا، 14 خرداد، 21 رمضان، 25 شوال و 28 صفر است.

 

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک.

بنابراین برای اینکه دید کلی نسبت به تاریخ و فرهنگ ایران از دوران پاره سنگی تا قاجار داشته باشید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به این موزه بزنید!

موزه جواهرات ملی

از جمله موزه ملی ایران می توان به این موزه اشاره کرد. موزه جواهرات ملی مجموعه ای از نفیس ترین جواهرات سلطنتی ایران از زمان صفوی را در خود جای داده که نشان دهنده ذوق و هنر ایرانیان در طراحی جواهرات در گذشته بوده است.

این موزه به عنوان خزانه ملی از جواهرات سلطنتی ایران نگهداری و محافظت می کند. جواهراتی که در این موزه به نمایش درآمده اند، برای دوره صفویه به بعد هستند؛ چون تا قبل از آن دوره تلاشی برای جمع آوری و نگهداری از جواهرات سلطنتی صورت نگرفته بود.

 

در سال 1316 شمسی با تاسیس بانک ملی، جواهرات به خزانه این بانک انتقال یافت و به عنوان پشتوانه پول ملی محسوب شد. با تاسیس بانک مرکزی در سال 1339 تمامی جواهرات به خزانه این بانک انتقال یافت که حکم وثیقه بدهی های دولت به بانک را دارند. در میان آن ها انواع جواهرات دوران صفویان، افشاریان، قاجاریان و پهلویان به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه جواهرات ملی یکی از جذاب ترین موزه ملی ایران است که فرهنگ و سلیقه ایرانیان را برای عموم به نمایش می گذارد. این موزه در زیرزمین بانک مرکزی قرار دارد و قرار است در آینده به مکانی بهتر و بزرگ تر انتقال یابد. ساعات بازدید از این موزه در روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت 2 تا 5 بعدازظهر امکان پذیر است و در مابقی روزای هفته و تعطیلات رسمی، امکان بازدید وجود ندارد.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خيابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران.

موزه بانک ملی

در ادامه مقاله موزه ملی ایران، به بررسی این موزه می پردازیم. موزه بانک ملی یکی دیگر از موزه های ملی است که به عنوان آثار ملی ایران در سال 1379 به ثبت رسیده است. در این موزه می توان انواع آثار تاریخی مربوط به بانک مانند تمبر، عکس، پول، سکه های قدیمی و مواردی از این قبیل را مشاهده کرد.

برای ساخت بانک ملی از معماری آلمانی استفاده شده و در سال 1318 تاسیس شده است. امروزه این ساختمان تبدیل به موزه شده است و آثار تاریخی آن را تمام مواردی تشکیل می دهند که از ابتدا در این بانک استفاده شده اند.

سکه های قدیمی از دوران هخامنشیان، دستگاه چاپ، اسکناس های قدیمی، اسناد، هدایایی که در قدیم از طرف ایرانیان و خارجیان به این بانک اهدا شده، نقاشی و تابلوهایی از روسای بانک مرکزی و شاهان قاجار و موارد دیگر از جمله آثاری است که طی بازدید خود از این موزه آن ها را خواهید دید.

 

برای بازدید تنها از روزهای شنبه تا چهارشنبه و در ساعات 11 تا 4 بعد از ظهر موزه در دسترس عموم است و برخلاف دیگر موزه های ملی، برای این موزه ورودی دریافت نمی شود.

آدرس: میدان امام خمینی – خیابان فردوسی – روبه رو سفارت آلمان – موزه بانک ملی ایران.

کلام آخر

برای اطلاع یافتن از فرهنگ ایرانی، بازدید از موزه های ملی می تواند به شما در درک بهتر تاریخ و فرهنگ ایرانی کمک کند؛ بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم مادامی که در تهران هستید، حتما به این سه موزه سر بزنید.

ما در مقاله موزه ملی ایران سعی کردیم سه تا از بهترین موزه های ایران را برای شما نام ببریم. برای پیدا کردن آدرس هر یک از آن ها نیز به راحتی می توانید اسامی موزه های مدنظر خود را در اپلیکیشن WAY جستجو کرده و نزدیک ترین راه را برای رسیدن به این موزه ها دنبال کنید.

در مسیریاب وی شما می توانید به راحتی با جستجوی مکان مورد نظر، سریع ترین مسیر را همراه با فاصله مکانی و زمانی مشاهده کرده و بدون نگرانی از گم شدن، آن آدرس را بیابید.

برای دانلود WAY به کافه بازار بروید و این برنامه را از آنجا دریافت کنید.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.