تصویر

تهیه قهوه یونانی

قهوه ی یونانی چیست ؟

نوعی قهوه ی دمی است که میتوان آن را در سراسر یونان پیدا کرد .مسافرانی که به یونان سفر میکنند شیفته ی طعم و عطر این قهوه می شوند .

تهیه این قهوه مانند تهیه قهوه در منطق اطراف خود همچون ترکیه هست ،و به همین دلیل در مورد منشا آن اختلافاتی وجود دارد چراکه بسیار شبیه به قهوه ی ترک است. دلیل تغییر یافتن نام قهوه ی ترک به  قوه ی یونانی این است که کشور هایی همچون ترکیه ،مناطق بالکان ، قفقاز ،خاورمیانه و آفریقای شمالی همراه با هم ادعای تهیه این نوشیدنی گرم را کردند. و در واقع در سال 1974 با حمله ی ترکیه به قبرس روابط بین ترکیه و یونان متلاشی شد این واقع بود با عث این تغیر نام برای این نوشیدنی گرم و معروف گردید.

تاریخچه قهوه در یونان

مدیر کافه ای به نام dexameni در آتن راجب به قهوه اینگونه میگوید که قهوه برای مردم یونان یک مراسم روزانه و یک ضرورت است ،مردم یونان بدون قهوه نمی توانند زندگی کنند. در واقع قهوه برای  یونانیان مثل شستن صورت شما در صبح است .

از اوایل سال 1475 از زمان امپراتوری عثمانی روابط یونانیان با قهوه آغاز شد . اولین کافی شاپ ها در استانبول یا قسطنطنیه ی قدیم افتتاح شد .

جورج میسژنیاس صاحب میسیگیانی ، یک (کافکوپتئویی) یا کافه چی در شهر آتن  میگوید تا قرن 17 بیش از 300 کافی شاپ در تسالونیکی که دومین شهر بزرگ یونان و مرکز مقدونیه یونان است وجود داشت .در آن زمان کافی شاپ ها مرکز تعاملات اجتماعی بودند.

در قرن  20 قهوه فروشی های مخصوص پخت قهوه ظاهر شدند.

در دهه 1990 کافه ی معروف  دا اپو  از جمله اسپرسو و کاپوچینو  ایتالیایی جای قهوه ی تصفیه شده ی سنتی در آتن را گرفتند.

با وجود بحران های اقتصادی در سال 2008 ، به دلیل محبوبیت قهوه در بین یونانیان ، این بحران هیچ تاثیری بر کاهش قهوه در یونان نگذاشت و برعکس این محبوبیت افزایش هم یافت.

قهوه ی یونانی از سه جز  تشکیل میشود :

  1. کف ایجاد شده روی قهوه ی شما
  2. قهوه ی میانی نوشیدنی 
  3. لرت یا تفاله ای که  در کف فنجان شما قرار میگیرد

طرز تهیه قهوه یونانی

روش های متفاوتی برای تهیه آن وجود دارد ولی تفاوت عمده ی آن با قهوه ی ترک در میزان اضافه کردن شیر و شکر  است.

روند تهیه آن بسیار ساده می باشد چراکه همان قهوه ی ترک است که با اضافه کردن شیر و شکر و یا یک حبه قند به آن میتوان آن را تهیه کرد و برای سرو آن یونانی ها از فنجان اسپرسو استفاده میکنند.

  • اضافه کردن شیر به قهوه

برای دقیق بودن مقدار شیر باید از همان فنجان قهوه استفاده کرد و به ازای هر یک فنجان قهوه میتوان از یه چهارم لیوان شیر ،شیر اضافه کرد .

  • اضافه کردن شکر و قهوه

شکر را میتوان همزمان با قهوه  و به صورت مستقیم به آن اضافه کرد . جالب است که یونانی ها هفت سبک اضافه کردن شکر به قهوه را برای آماده کردن این  نوشیدنی گرم دارن. درواقع تفاوت در اضافه کردن شکر است که این روش ها و دستور العمل ها را متفاوت ساخته که در زیر به آنها ( اسامی آنها و دستور العمل هایشان) میپردازیم  :

Sketos: قهوه ی خالص : بدون قند و یا شکر ( شیرینی)

Varis: به میزان دوسوم از قاشق چایی خوری قهوه و دوسوم از قاشق چایی خوری شکر

Elafris:یک قاشق چایی خوری قهوه و همچنین به میزان یک قاشق چایی خوری شکر

Glykos: قهوه ای نسبتا شیرین از چون دو برابر میزان قهوه، شکر دارد یعنی یک قاشق چایی خوری قهوه و به میزان دوبرابر شکر میریزیم.

Vary glykos: این نوع روش بسیار شیرین است چراکه سه قاشق چایی خوری قهوه با سه قاشق چایی خوری شکر مخلوط می شود.

NE KE OHI: یک قاشق چایی خوری قهوه و به میزان نصف آن شکر اضافه می شود.

Metrios: این قهوه نسبتا شرین است چرا که شکر آن در حدی استفاده میشود که تیزی قهوه را بگیرد یعنی اگر یه قاشق چایی خوری قهوه استفاده میشود نسبتا به همان اندازه نیز شکر اضافه می کنیم .

  • جذوه یا ایربیک (همان قهوه جوش) را روی حرارت قرار میدهیم

رو شعله مستقیم قرار داده و با حرارت متوسط مایل به کم هم میزنیم  به اندازه ای شکر در آن حل شود ؛بعد از مدتی هم زدن را متوقف کرده و صبر می کنیم تا حباب هایی ایجاد شوند و به سطح قهوه بیایند.

  • کف تشکیل شده روی قهوه

پس از هم زندن اجازه میدهیم تا کائيماکی یا همان کف قهوه رو سطح آن تشکیل شود ( دقت شود به دلیل وجود شیر در نوشیدنی هر آن ممکن است قهوه ی شما سریعا جوش بیاید و سرریز شود )

پس ا زایجاد کف بر روی آن  قبل از سر رفتن قهوه آن را از روی حرارت بردارید و سرو کنید.

دقت شود هنگام سرو آن بایستی ابتدا از یک قاشق برای پخش کردن کائیماکی قهوه در فنجان ها استفاده کرد و سپس قهوه را در فنجان ها بریزید .

فراپه

فراپه نیز نویی دیگر از نوشیدنی از خانواده ی قهوه است ولی نوشیدنی ای سرد یعنی قهوه ی محلول یخی با شکر ( اختیاری ) و شیر ( اختیاری ) تهیه و سرو می شود.

فریدو پاسخ موجی بر فراپه

فریدو یا freddo نمونه ی یخ زده ای از محبوب ترین نوشیدنی های بر پایه اسپرسو است. این نوشیدنی در یونان مخصوصا در تابستان ها جایگاه خاص و محبوبی دارد. این نوشی دنی را می شود با خامه و شیر سویا و شکلات و دارچین سرو کرد و در کافی شاپ های مخصوص برای مشتری هایی که طرفدار این نوع نوشیدنی هستند سرو نمود.

خواص قهوه یونانی

  • قهوه ی یونانی در واقع از دانه های قهوه ی عربیکای آسیاب شده تهیه می شود . تحقیقات در باره نشان داده است که این نوع قهوه دارای آنتی اکسیدان و پلی فنول ها میباشد و به مقدار کافی دارای کافئین است .
  • کافئین موجود در قهوه باعث تحریک سیستم عصبی میشود و باعث رفع خستگی و تامین انرژی از دست رفته ی بدن میشود همچنین  باعث می شود بیش از حد نخوابیم .
  • تاثیری در سوخت و ساز بدن بدن دارد و باعث چربی وزی در بدن هم می شود به همین دلیل توصیه می شود افرادی که دارای اضافه وزن هستند روزانه قهوه مصرف کنند.
  • جلوگیری از فشار خون بالا
  • محافظت شما در برابر بیماری دیابت نوع 2
  • تاثیر بر درمان و بهبودی افسردگی
  • تنظیم عملکرد روده
  • سلامت و بهبودی قلب
  • کاهش ابتلا به سرطان پانکراس
  • عملکرد ورزشی و ذهنی را افزایش می دهد
  • جلوگیری از خطر ابتلا به آلزایمر، سکته مغزی ، پارکینسون و سرطان کبد

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.