تصویر

نزدیکترین مسجد در اصفهان را بشناسید

موضوع مورد بحث در این مقاله معرفی مساجد اصفهان است. افراد گاهی برای عبادت به مسجد می روند، برای این منظور شما نیاز به یافتن نزدیکترین مسجد در محل زندگی خود دارید. لذا با استفاده از مسیریابی مناسب می توانید مسجد مورد نظر خود را پیدا کنید و به آنجا بروید.

مسجد معمولا محلی برای عبادت روزانه است. در بیشتر مواقع مردها، جمعه ها برای خواندن نماز جمعه به مساجد می روند. زنان نیز در پشت صف مردان می ایستند و نماز جماعت می خوانند. اما این در صورتی است که جایگاه زنان و مردان توسط پرده ای از هم جدا شده باشد. در مواقعی نیز این جداسازی می تواند به صورت اتاقی جداگانه یا در طبقه بالا باشد که افراد به راحتی بتوانند به عبادت و خواندن نماز مشغول شوند.

به سبب احکام خاصی که در مسجد وجود داد، غالبا محلی جدا را برای وضو گرفتن افراد اختصاص می دهند. در ایران مسجدهای مختلفی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها مسجد جمکران در قم است.

معرفی برخی مساجد در اصفهان

مساجد در مناطق مختلف جهان از لحاظ معماری بسیار به هم شبیه هستند، اما در هر منطقه ای بنا به شرایط و نوع معماری آن تفاوت هایی نیز وجود دارد. در ادامه به معرفی برخی از مسجدها در اصفهان می پردازیم.

مسجد جامع اصفهان

اصفهان یکی از شهرهایی است که جاذبه گردشگری فراوانی دارد و مهم ترین قطب گردشگری ایران محسوب می شود. مسجد جامع اصفهان یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی آن است که اکثر افراد آن را با نام مسجد عتیق اصفهان می شناسند. بیشتر قسمت های نمای این مسجد مربوط به دوره سلجوقیه است. البته بعدها قسمت هایی نیز به آن اضافه شد که به دوره صفویان مربوط می شود.

به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و معماری شاهکار و بی نظیر آن، این مسجد در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مسجد جامع اصفهان در شهر اصفهان، خیابان ولیعصر واقع شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی در همسایگی مراکز مهمی مثل میدان عتیق امام علی یا سبزه میدان، حمام شاه علی، پروژه بازار کمرزرین، بانک سینا، کباب بریانی سالار، کتابفروشی علامه مجلسی، کافه بازار و ایستگاه اتوبوس پايانه امام علي (ع) قرار دارد. اگر هتل شما در خیابان ولیعصر اصفهان واقع شده باشد، نزدیکترین مسجد به شما مسجد جامع اصفهان خواهد بود.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام به نام های دیگری مثل مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی و مسجد شاه نیز معروف است. این مسجد در دوره صفویه ساخته شده است و در میدان نقش جهان قرار دارد. این مسجد تاریخی اصفهان از مهم ترین بناهای معماری اسلام به شمار می رود که یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود. این بنا شاهکار معماری در قرن 11 هجری بوده که به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است.

مسجد در ضلع جنوبی میدان نقش جهان و در محدوده دولتخانه صفوی واقع شده است که در مجاورت بناهای مهم دوران صفوی از جمله عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.

در ضلع جنوبی میدان، ورودی اصلی مسجد واقع شده است. برای دسترسی سریع و آسان مردم محله به نزدیکترین مسجد، ورودی های دیگری نیز در محله های اطراف آن ساخته شده اند. در خیابان های حافظ و سپه نیز پس از ورود به ضلع شمالی میدان افراد می توانند به ‌صورت پیاده یا با استفاده از درشکه به این مسجد دسترسی پیدا کنند.

برای دسترسی به میدان نقش جهان نیز نزدیک ترین ایستگاه های مترو و اتوبوس، ایستگاه میدان امام حسین است که مردم می توانند مسافت باقی مانده تا میدان را پیاده یا با تاکسی طی کنند. چندین پارکینگ عمومی نیز برای پارک خودروی شخصی در خیابان های منتهی به میدان وجود دارد.

مسجد شیخ لطف الله

یکی از زیباترین، مشهورترین و متفاوت ترین مساجد در اصفهان، مسجد شیخ لطف الله است. معماری آن خود گویای این مطلب است، به نحوی که استفاده از رنگ و لعاب و ترکیب آن با نور، زیبایی این بنا را به رخ می کشد و فضای بی نظیری به وجود می آورد.

مسجد شیخ لطف الله مدورترین و زیبا ترین گنبد جهان را دارد. ارزش جهانی این بنا تا جایی است که خبرگزاری معتبر اسپوتنیک آن را یکی از عجایب هفت گانه ناشناخته دنیا معرفی کرده است.

مسجد شیخ لطف الله ذوق و هوش معماری ایرانی را به نمایش می گذارد. ساخت این مسجد تاریخی اصفهان به دستور شاه عباس صفوی در سال 982 قمری شروع شد.

مسجد شیخ لطف الله نیز در محله نقش جهان و میدان نقش جهان واقع شده است. این بنا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مجاورت مراکزی مثل چهار راه تختی، بیمارستان خورشید، هتل عباسی، کاخ چهل ستون و کاخ عالی قاپو قرار دارد.

نزدیکترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه مترو دروازه دولت و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس قصر منشی است که برای کاربران حمل و نقل عمومی دسترسی به این مکان را آسان می کند. اگر برای مسافرت به اصفهان رفته اید، برای یافتن نزدیکترین مسجد از مسیریاب وی استفاده کرده یا با استفاده از این مسیریاب مسجد شیخ لطف الله را جستجو کنید.

جمع بندی

از قدیم مسجد محلی برای عبادت بوده است. امروزه با افزایش مشغله و درگیری ذهن، افراد کمتری به مسجد می روند. در حالی که مسجد جایی است که انسان دور از جمعیت در آن احساس آرامش می کند. افراد در محل سکونت یا محل کار خود گاهی نیاز دارند که به مسجد بروند و در خلوت به آرامش برسند.

در این مقاله به معرفی برخی مساجد اصفهان پرداختیم، اما برای یافتن نزدیکترین مسجد به محل زندگی خود به مسیریابی مطمئن نیاز داریم. لذا ما مسیریاب وی را برای یافتن مسجد مورد نظر خود را به شما پیشنهاد می کنیم.  

تیم تخصصی way با مسیریابی صحیح به صورت آنلاین به شما کمک می کند که نزدیک ترین مکان های مدنظر خود را در کوتاه ترین زمان شناسایی کرده و از طریق خلوت ترین مسیر به آنها دسترسی پیدا کنید.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.