تصویر

نزدیکترین مسجد در یزد را چگونه بیابیم؟

یزد است و بناهای تاریخی اش! در هر کجای این شهر تاریخی قدم بزنید، انواع ساختمان های تاریخی و قدیمی به چشمتان می خورد. از جمله این ساختمان ها، می توان به آب انبارها، آتشکده ها و مساجد اشاره کرد. مساجد یزد در سراسر کشور مشهور هستند. این مساجد با قدمت صد ساله و حتی بیشتر را، می توان به وفور در یزد پیدا کرد. کافی است برای دیدن هنر و معماری این شهر به نزدیکترین مسجد اطراف خود رجوع کنید.

در این مقاله قصد داریم برخی از مساجد معروف یزد را به شما عزیزان معرفی کنیم که در سفرتان به یزد حتما به آن ها سری بزنید. با ما همراه باشید.

مساجد یزد را بشناسید

در میان ایرانیان مسجد محلی مقدس است؛ همین باعث شد تا معماران خوش ذوق ایرانی در دوره های مختلف تاریخ پس از ورود اسلام به ایران، هنر خود را در معماری های بی نظیر مساجد نشان دهند. برخی از این مساجد در شهر یزد ساخته شدند که یکی از جاذبه های گردشگری این شهر بوده و نمایانگر هنر و فرهنگ قدیمیان است. در ادامه می خواهیم برخی از مساجد یزد را برای شما نام ببریم که اگر گذرتان به این شهر افتاد، سری به این مساجد و نزدیکترین مسجد به خود بزنید و لذت ببرید.

مسجد امیر چخماق

از مساجد زیبا و تاریخی یزد می توان به مسجد امیر چخماق که به مسجد جامع نو یا دهوک نیز معروف است، اشاره کرد. این مسجد یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی یزد است که در دوران تیموریان به دستور حاکم یزد ساخته شد، اما در زمان فتحعلی شاه قاجار برخی قسمت های این مسجد تغییر و تعمیر یافت و به شبستان آن نیز قسمت جدیدی اضافه کردند.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، میدان امیر چخماق، مجموعه امیر چخماق.

ساعت بازدید: کل شبانه روز

مسجد ملا اسماعیل یزد

مسجد زیبای بعدی، مسجد ملا اسماعیل یزد است که آن را در دوران قاجاریان ساخته اند. سازنده این مسجد ملا اسماعیل بن عبدالملک عقدایی است که در سال 1222 این بنا را ساخت. این مسجد چند شبستان، گنبد خانه و سر در ورودی دارد که در ساخت آن معماری ساده ای به کار رفته است و بیشتر از آجرهای ساده برای ساختش استفاده کرده اند؛ اما وجود مقرنس کاری های دقیق و ظریفی که در معماری این بنا استفاده شده، این مسجد را از دیگر مساجد ساده متفاوت می سازد.

داخل این مسجد 6 کتیبه از دوران قاجاریه که فرامین حکومتی قاجار روی آن ها نوشته شده اند، نگهداری می شود. این مسجد در فهرست ملی آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس: یزد، میدان امیر چخماق، خیابان قیام، مسجد ملا اسماعیل یزد.

ساعت بازدید: ساعات اقامه نماز

مسجد جامع یزد

از جمله نزدیکترین مسجد به مرکز شهر و از جمله شاهکارهای معماری کل ایران که ساختش نزدیک به یک قرن به طول انجامید، مسجد جامع یزد است. قسمت های مختلف این مسجد در دوره های تاریخی متفاوتی ساخته شد؛ به عنوان مثال بنای اصلی آن در دوره تیموری ساخته شد که شامل کتیبه ها، سر در و مناره ها می شود. یک خاورشناس فرانسوی به نام ماکسیم سیرو معتقد است که این مسجد اولین مسجد در ایران است که آن را جای آتشکده ساختند. وی همچنین معتقد است که ساخت این مسجد به قرون نخستین اسلام بر می گردد.

معماری فوق العاده زیبا، مناره و کاشی های آن سبب شده که این مسجد یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری یزد محسوب شود. بنابراین یادتان باشد اگر به یزد رفتید، حتما به آنجا نیز سری بزنید؛ مطمئنا لذت خواهید برد.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، مسجد جامع یزد.

ساعت بازدید: 8 صبح تا 7 غروب

مسجد جامع بفروئیه

یکی دیگر از مساجد قدیمی یزد، مسجد جامع بفروئه است که در زمان صفویان ساخته شد. این مسجد را در طی 500 سال گذشته، 5 بار تعمیر کرده اند. در این مسجد زیرانداز قدیمی وجود داشت که قدمت آن به سال 1016 هجری قمری باز می گردد و هم اکنون در اردکان در یک موزه مردم شناسی از آن نگهداری می کنند. در ورودی این مسجد را با قطعات چوبی و ظرافت زیاد ساخته و روی دماغه در، کلمات «الله» و «محمد» را به خط کوفی نوشته اند. این مسجد در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایرانی به ثبت رسید.

آدرس: میبد، بفروئیه، میدان امام علی (ع)، حسینیه اعظم، مسجد جامع.

اگر در بفروئیه هستید و به دنبال این مسجد می گردید، با جستجوی عباراتی مانند نزدیکترین مسجد، مسجد اطراف من و مسجد نزدیک من در مرورگر خود و با استفاده از برنامه WAY، آدرس را به راحتی پیدا کرده و دنبال کنید و بدون گم شدن، به مقصد برسید.

مسجد عقدا

یکی دیگر از مسجدهای یزد که باید حتما به دیدن آن بروید، مسجد عقدا است. این مسجد که مربوط به دوران قاجاریان بوده و در قرن 9 هجری قمری ساخته شده، به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. این مسجد دو بخش دارد؛ یکی گرم خانه که مخصوص هوای سرد بوده و ایوان تابستانه که مخصوص روزهای گرم سال است. در سر در ورودی این مسجد با خطی کوفی بیت «غرض نقشی است کزما باز بماند  که هستی را نمیبینم بقایی» نوشته شده است.

آدرس: 40 کیلومتری شمال غربی اردکان، حاشیه جاده یزد-اصفهان، روستای عقدا.

کلام آخر

در این مقاله مساجد مختلف همراه با پیش زمینه تاریخی آن ها را برای شما بازگو کردیم. یزد یکی از شهرهای تاریخی و مذهبی ایران محسوب می شود که هنر معماری خود را در ساخت مسجدهایش به نمایش گذاشته است. اگر برای پیدا کردن هر یک از این مساجد به مشکل برخوردید یا خواستید به نزدیکترین مسجد به خود در یزد بروید، اما آدرس دقیق را بلد نیستید، ما به شما کمک خواهیم کرد.

اپلیکیشن WAY یک اپلیکیشن کاربردی جهت پیدا آدرس و مکان های مورد نظر شما است. کافی است عباراتی مانند نزدیکترین مسجد، مسجد اطراف من و مسجد نزدیک من را در اینترنت سرچ کرده و با استفاده از این اپلیکیشن، مسیر را پیدا کنید. همچنین در مسیریاب وی می توانید اطلاعاتی از قبیل فاصله و زمان تقریبی رسیدن تا مقصد را مشاهده کنید. برای دریافت این اپلیکیشن به کافه بازار بروید و برنامه را از آن جا دانلود کنید.

گزارش

نظرها

    اولین نظر را بنویس!

نظر خود را اینجا بنویسید.